Het nieuwe Razorlight album ‘Planet Nowhere’, het eerste album van de oorspronkelijke band sinds 2008

Razorlight stond aan de top van de indie-rock heropleving in de vroege jaren 2000. Hun grootste successen – ‘Golden Touch’, ‘Somewhere Else’, ‘In The Morning’, ‘America’ en ‘Wire To Wire’ – dreven hen naar drie Top 5-albums, negen platina albumcertificeringen, een NME Award en live hoogtepunten zoals het headlinen van het Reading Festival en een optreden op Live 8. Na hun reünie voor liveshows in 2021 brengt de klassieke line-up – Johnny Borrell (zang/gitaar), Björn Ågren (gitaar), Carl Dalemo (bas) en Andy Burrows (drums) – vandaag is hun nieuwe album ‘Planet Nowhere’ uit, hun eerste gezamenlijke werk sinds 2008. Vandaag verschijnt het album via V2 Records

Sinds hun reünie heeft Razorlight een uitverkochte headliner-tour gespeeld. Ze stonden ook op het podium als gasten bij Muse, Kaiser Chiefs en James. Maar zoals de altijd ambitieuze Johnny zichzelf afvroeg: “Who wants to be a greatest hits band?” Dus maakte hij een plan en boekte eind 2023 een vijfdaagse sessie met de  producer Youth (The Verve, James) in zijn Space Mountain-studio in Spanje. Youth wist wat er moest gebeuren en zei tegen de band: “Razorlight is eigenlijk heel simpel, toch? Gewoon een stuwende baslijn, stevige drums en een goed verhaal.”

Toch bleek het in de praktijk ingewikkelder. Na vier dagen hadden ze een stapel ideeën, maar niets dat echt de moeite waard was. En toen gebeurde er iets onverwachts, zoals Johnny zich herinnert. “I’d been down in the barranca, and came back up to find the studio empty. So I picked up this weird six-string bass/guitar hybrid I'd never seen before and wrote this thing. On our last night, I started playing it with the guys. The drums came in hard, the bass pounded. It sounded like shit. Absolute shit.'' 

Maar Youth bleef zeggen: "Can, Velvets, see where it takes you’ and 'Why don’t you try it like that?' But still the track just wouldn't budge, locked in its own inertia. Youth says, 'You're getting there, just one more' and almost instantly the song came out, from nothing to something, like a statue coming up out of marble.”

Dat nummer werd ‘Scared Of Nothing’ en als je het hoort, begrijp je waarom het Razorlight’s vuur opnieuw aanwakkerde. Het barst van strakke, energieke post-punk vibraties die onmiddellijk aanstekelijk zijn – dezelfde eigenschappen die NME ooit lof deden uitspreken over de band (“Meer melodieën dan Franz, meer spirit dan The Strokes, en meer lef dan bijna elke andere band”). En zoals altijd toont Johnny het zelfverzekerde, intense charisma dat hem van kopstuk van de Camden-scene tot Vogue-coverster maakte.

‘Scared Of Nothing’ was ook het nummer dat de creativiteit van Razorlight ontketende, wat leidde tot een tweede sessie met Youth in Spanje eerder dit jaar, waarin ze een uitgebreid repertoire aan nummers voor het nieuwe album schreven. Andere titels zijn onder meer ‘Zombie Love’, ‘U Can Call Me’, ‘Dirty Luck’, ‘Cool People’ en ‘Taylor Swift = US Soft Propaganda’.

More news