Na twee EP’s, een overwinning in de Vlaamse ‘De Nieuwe Lichting’ en een tour die hen op de kaart zette als een van de spannendste live-acts van het moment, kwamen zij in het voorjaar van 2023 met hun debuutplaat ‘In Between Borderlines’. De plaat zorgde voor een succesvolle clubtour en stuurde Ramkot langs de zonovergoten festivalpodia van Pinkpop en Down The Rabbit Hole. In amper 1 jaar tijd klokte de teller af op dik 100 shows.
Voor hun tweede plaat wilden de drie andere lucht opsnuiven dan die van Gent. “Zodat we niet naar huis kónden, maar in één vibe konden doorwerken. Omdat we voor de vorige plaat alles zelf gedaan hadden, hadden we ook wat geld gespaard om eens iets zotter te doen. En toen kwamen ze in contact met Alain Johannes, levende legende en muzikant/producer van onder andere Queens Of The Stone Age, Eagles Of Death Metal, Them Crooked Vultures en Arctic Monkeys. Johannes nodigde hen uit om naar de legendarische Joshua Tree en de Rancho De La Luna-studio te komen, berucht van onder meer ‘The Desert Sessions’ van opper-Queen Josh Homme. Meer had Ramkot niet nodig om met een koffer nieuwe nummers en een concept voor de plaat op het vliegtuig te stappen, maar zónder instrumenten. Te duur, om te beginnen, maar ook: “Het zou nogal beschamend geweest zijn om daar met onze eigen instrumenten aan te komen, terwijl daar alles is én ook nog eens door de handen van een boel van je muzikale helden is gegaan.”
Drie weken kampeerde Ramkot in Rancho De La Luna. “Een zalige periode. We konden ons volledig focussen op de muziek en hoefden niet met randzaken bezig te zijn. Alles verliep heel organisch, vaak zelfs in één take. We klopten ook geen lange dagen van 12u. Liep het even niet, dan gingen we chillen. Die losse aanpak, die ‘looseness’, dat hoor je ook aan het resultaat. Het gaspedaal stond niet de hele tijd op max, wat veel nummers ademruimte geeft. Ook de zachtere nummers op de plaat zijn op en top Ramkot en we stelden ons verder open voor nieuwe invloeden.” Invloeden die verder reikten dan stoner rock. Van The Dead Weather, The Kills en Nine Inch Nails tot King Gizzard and The Lizard Wizard, en zelfs The Smile. “Er zullen nummers op de plaat staan die mensen niet meteen van ons verwachten, één nummer is zelfs enkel piano en zang. En toch klinkt elke noot op de plaat als Ramkot.”
De eerste single, getiteld ‘Zeppelin’, verscheen gisterenavond en ademt perfect de sfeer van drie weken Rancho De La Luna uit. “Die song is heel organisch opgenomen, in één take en duurt met 5 minuten en 10 seconden langer dan de gemiddelde single.” Met grote dynamische bewegingen doorheen het nummer ging de band op zoek naar adem, eigenheid en menselijkheid. Anno 2024, middenin de opmars van artificiële intelligentie, voelt de band meer dan ooit de noodzaak om menselijke imperfectie centraal te zetten. Vervreemding, eenzaamheid en het verlies van een sense of belonging, gevoelens die onvermijdelijk gelinkt zijn aan de huidige tijdsgeest, zijn centrale thema’s op de plaat. In ‘Zeppelin’ zingt Cuyvers over het opeisen van een slachtofferrol en hoe dit resulteert in polarisatie en vervreemding van anderen. “Meer dan op het debuutalbum willen we met deze plaat één groot verhaal vertellen. We hebben heel bewust voor een bepaalde volgorde gekozen en willen dan ook aanraden om de plaat van begin tot einde te beluisteren. Al mag je er uiteraard ook al eens een song uitpikken.”
Dit jaar speelt Ramkot op heel wat festivals: van 2000 Trees in Engeland en Sziget in Hongarije tot Pukkelpop en Lowlands. “Onze eerste show dit jaar spelen we vlak voor de zomervakantie, op Rock voor Specials. Daar kijken we enorm naar uit. Het wordt ook een beetje een testcase voor de rest, om te zien hoe het nieuwe materiaal live klinkt.”
Het album verschijnt 15 november via V2 Records. Luister ‘Zeppelin’ hier.
Klik hierom de muziekvideo van Zappelin te bekijken