Voor hun tweede plaat wilden de drie andere lucht opsnuiven dan Gent. “Zodat we niet naar huis kónden, maar in één vibe konden doorwerken. Omdat we voor de vorige plaat alles zelf gedaan hadden, hadden we ook wat geld gespaard om eens iets zotter te doen.” En toen kwamen ze in contact met Alain Johannes, levende legende en muzikant/producer van onder andere Queens Of The Stone Age, Eagles Of Death Metal en Them Crooked Vultures, maar ook Arctic Monkeys en onze eigen Millionaire en Black Box Revelation. Johannes nodigde hen uit naar Joshua Tree en de legendarische Rancho De La Luna-studio, berucht van onder meer The Desert Sessions van opper-Queen Josh Homme. Meer had Ramkot niet nodig om met een koffer nieuwe nummers en een concept voor de plaat op het vliegtuig te stappen, maar zónder instrumenten. Te duur, om te beginnen, maar ook: “Het zou nogal beschamend geweest zijn om daar met onze eigen instrumenten aan te komen, terwijl daar alles is én ook nog eens door de handen van een boel van je muzikale helden is gegaan.”
Drie weken kampeerde Ramkot in Rancho De La Luna. “Een zalige periode. We konden ons volledig focussen op de muziek en hoefden niet met randzaken bezig te zijn. Alles verliep heel organisch, vaak zelfs in één take. We klopten ook geen lange dagen van 12u. Liep het even niet, dan gingen we chillen. Die losse aanpak, die ‘looseness’, dat hoor je ook aan het resultaat. Het gaspedaal stond niet de hele tijd op max, wat veel nummers ademruimte geeft. Ook de zachtere nummers op de plaat zijn op en top Ramkot en we stelden ons verder open voor nieuwe invloeden.” Invloeden die verder reikten dan stoner rock. Van The Dead Weather, The Kills en Nine Inch Nails tot King Gizzard and The Lizard Wizard, en zelfs The Smile. “Er zullen nummers op de plaat staan die mensen niet meteen van ons verwachten, één nummer is zelfs enkel piano en zang. En toch klinkt elke noot op de plaat als Ramkot.”